بالابر ساختمانی

توسعه صنعت ایرانیان فروشنده انواع دستگاه های بالابر ساختمانی در ظرفیت و مدلهای مختلف می باشد که در مرحله اول توضیحاتی را در مورد این دستگاه ارائه کرده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد

بالابر ساختمانی

این دستگاه را وسیله یا مکانیزمی گویند که از آن برای حمل، انتقال و جابجایی بار به ارتفاع های مختلف استفاده می کنند. نیروی بالابر در دستگاه های مختلف توسط انواع مکانیزم ها ایجاد می گردد.

در هر کدام از بالابرها عواملی مانند

  • قدرت
  •  ظرفیت
  • قیمت تمام شده
  • محیط کاری

ایمنی و نوع کاربرد نوع مکانیزم را مشخص می کند.

بالابر مصالح ساختمانی، همانطور که از نامش معلوم است برای جابجایی مصالح در راستای عمودی در جهت های بالا و پایین می باشد. در این نوع بالابر باکت حمل مصالح به سیمی متصل شده و با شروع کار الکتروموتور می توان عمل جا به جایی بین طبقات را انجام داد.

مشخصات فنی 

از بالابر ساختمانی یا مصالح بر که با نام های دیگری مانند بالابر مصالح و یا بالابر کارگاهی نیز شناحته می شود، برای بالا و پایین بردن مصالح جهت ساخت و ساز استفاده می گردد. عمل جابجایی مصالح در این دستگاه توسط نیروی تولیدی از یک الکتروموتور و سپس تغییر دور آن توسط یک گیربکس صورت می گیرد. لازم به ذکر است که بنا به درخواست استفاده کننده، امکان نصب ریموت کنترل از راه دور وجود دارد و همچنین به منظور تامین ایمنی بیشتر در هنگام حمل بار، بهتر است از ترمز استفاده شود.

بالابر ساختمانی

مدلهای بالابر ساختمانی

  1. مصالح بر
  2. حمل کالا
  3. جرثقیل صنعتی
  4. کارگاهی

بالابر ساختمانی به چند دسته تقسیم میشود ?

موتور تک فاز

نیروی مورد نیاز جهت جابجایی مصالح، بوسیله الکترو موتور تک فاز تا توان 3 اسب بخار تامین می شود که با برق 220 ولت شهری قابل استفاده است، لذا در محیط ساخت و ساز شهری که دسترسی به برق تک فاز به سهولت انجام می گیرد، بالابر ساختمانی تک فاز کاربرد بالایی دارد. نکته مهم در مورد بالابر تک فاز این که قابلیت جابجایی مصالح تا وزن 300 کیلوگرم را دارد و نسبت به بالابرهای سه فاز ارزان تر هستند.

موتور سه فاز

موتور بالابر ساختمانی سه فاز نسبت به بالابر ساختمانی تک فاز قدرتمندتر است که با برق سه فاز 380 ولت راه اندازی می شود و قابلیت جابجایی بار بیشتر از 300 کیلوگرم را دارد. این بالابر، بیشتر در فضای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. نکته قابل ذکر اینکه در صورت عدم دسترسی به برق سه فاز، با استفاده از اینورتور یا درایو می توان برق تک فاز را به سه فاز تبدیل نمود، ولی در استفاده از برق سه فاز بایستی شرایط ایمنی بصورت کامل تامین شود.

مشخصات بدنه بالابر ساختمانی

  1. دستگاه دارای بازو ها و پایه هایی از لوله های ضخیم، با گوشت زیاد و یک تکه باشد.
  2. دستگاه قابلیت نصب ترمز و همچنین نصب ریموت کنترل را دارا باشد.

الکتروموتور بالابر ساختمانی

  • الکتروموتور برند موتوژن
  • الکتروموتور برند زیمنس
  • الکتروموتور برند الکو
  • الکتروموتور برند چینی

نکته :

در بالابر های ساختمانی استفاده از موتور هایی با تعداد دور بالا توصیه نمی شود، زیرا این دسته از موتور ها سرعت بالابر ها را بالا برده و کنترل آن را مشکل می نمایند. یکی از دلایل اصلی حوادثی که در استفاده از بالابر های ساختمانی روی می دهد استفاده از موتور های با دور بالا می باشد.

اجزاء تشکیل دهنده بالابر ساختمانی

  1. استراکچر و خرپا
  2. الکتروموتور (دینام)
  3. گیربکس
  4. باکت
  5. قرقره (وینچ)
  6. شاسی

استراکچرها و خرپاها

لوله های به کار رفته در پایه های بالابر از لوله های نمره 6 و 8 گازی می باشند که به سفارش مشتری قابل تغییر و ارتقا می باشد که وظیفه نگهداری وزن دستگاه را برعهده دارد.

ستراکچرها و خرپاها

گیربکس

گیربکس موجود جهت انتقال دور از الکتروموتور به کار می رود. گیربکس به کار رفته در بالابر ساختمانی از نوع گیربکس حلزونی می باشد که قابلیت قفل کردن دارد تا در زمان هایی که ممکن است موتور از کار بیافتد بار برنگشته و سیستم قفل شود.

گیربکس بالابر

قرقره یا وینچ

قرقره موجود در بالابر ساختمانی جهت جمع کردن و هدایت سیم بکسل به کار می رود که بوسیله دو عدد فولی به خروجی گیربکس متصل است، همچنین موتور وگیربکس در قسمت قرقره قرار دارد. قرقره های معمولی تا 35 متر سیم بکسل را می تواند به دور خود جمع کند و بیشتر ازین متراژ بایستی قرقره تغییر کند

قرقره یا وینچ بالابر

باگت

باکت موجود وظیفه حمل مصالح و بار را بر عهده دارد و در ظرفیت های مختلف ساخته شده و به بازار عرضه می گردد. سایز استاندارد باکت به اندازه یک فرغون یا 22 لیتر است.

باگت بالابر

الکتروموتور یا دینام

الکتروموتور موجود در دستگاه جهت ایجاد نیروی محرک به کار می رود و باتوجه به توان بالابر ساختمانی در دو نوع تک فاز و سه فاز می باشد. دو مشخصه مهم در بالابر ها که کارکرد الکتروموتور رو تحت تأثیر قرار می دهد ظرفیت حمل بار بالابر و ارتفاع موثر حمل بار می باشد.

الکتروموتور یا دینام بالابر

سیم بکسل

سیم بکسل یا طناب فلزی جهت استفاده در انواع دستگاه های بالابر، جرثقیل ها و همچنین جهت بلند کردن و حرکت بار های مختلف به کار می روند. بسته به محل مورد نیاز و نوع ساختار، سیم بکسل دارای ضریب انبساط و انعطاف پذیری، طرح ها و قطر های مختلف می باشد. این دستگاه دارای 20 متر سیم بکسل می باشد که قابلیت افزایش آن در صورت نیاز مشتری وجود دارد.

سیم بکسل

نکات مهم در هنگام  خرید بالابر ساختمانی

  1. قرقره دستگاه به اندازه کافی بزرگ
  2. قلاب مورد استفاده در دستگاه، مقاومت مناسب جهت بلند کردن بار
  3. سیم بکسل مورد استفاده در دستگاه متناسب با وزن بالابر
  4. لوله ها و پایه های دستگاه مقاوم جهت برداشت بار
  5. کیفیت گیربکس مورد استفاده در دستگاه در سطح مطلوب باشد.
  6. دارا بودن ریلی بلند که باعث ایجاد فاصله مناسب

نکته :

در زمان انتخاب شاسی مناسب برای بالابر می بایست دقت لازم را به عمل آورد زیرا شاسی می بایست مقاومت لازم را برای بار با ظرفیت تعیین شده را داشته باشد. ساختار باکت باید به گونه ای باشد که ورق آن مقاومت لازم را داشته باشد و زیر فشار دچار دفرمگی نگردد.

نحوه ارائه بالابر ساختمانی

مجموعه توسعه صنعت ایرانیان توانسته است در مدلهای مختلفی از دستگاه بالابر ساختمانی فعالیت نماید. دستگاه بالابر ساختمانی از گذشته دارای ظاهری مشخص بوده که تا امروز هیچ تغییر ظاهری نداشته است

موضوعی که در این بخش باید به آن اشاره نماییم این است که دستگاه بالابر ساختمانی معرفی شده در این بخش بر در این قسمت اگر بخواهیم از بیشترین فروش و مصرف در بین محصولات معرفی شده اشاره نماییم .

این مجموعه توانسته است با استفاده از کارشناسان در این  زمینه مشاوره مناسبی را به مشتریان عزیز ارائه دهد.